Delticom is de grootste bandenfabrikant van Europa. Voor het bedrijf waren de afgelopen jaren extreem succesvol. De enorme groei van het bedrijf begon in het jaar 2010. In dit jaar is de winst met bijna 35% gegroeid. Ook de aandelen zijn in dit jaar flink gegroeid, met maar lieft 59%. Ook de jaren erna is het bedrijf blijven groeien en probeert deze positieve trent nu voort te zetten. De voornaamste reden voor de positieve ontwikkeling van het bedrijfsleven was het ongewoon gunstige winterweer in het laatste kwartaal. Zware sneeuwval veroorzaakte ernstige vertragingen, vooral in landen waar de winter meestal vrij mild is.

De stijging van de vraag werd versterkt door een nieuwe regelgeving in Duitsland, waardoor winterbanden verplicht werden. Tegelijkertijd was er een groot tekort aan bandenlevering, omdat bandenfabrikanten slechts relatief laat in de nasleep van de recessie hun productie opvoerden. Als gevolg hiervan, namen de prijzen van winterbanden in Europa sterk toe, gedreven door marktbrede schaarste.

In het laatste kwartaal, steeg de omzet dankzij positieve volume- en prijseffecten tot 48,2% tegenover vorig jaar. Als resultaat hiervan waren ook de aandelen gestegen met 15%, tegenover het al succesvolle vorige jaar. Delticom verwacht daarom ook dat het bedrijfsmodel dat ze momenteel nastreven een versterkend effect heeft in combinatie met de weersomstandigheden, wat wederom tot een grotere winst leidt. Al is het wel duidelijk dat niet elk jaar dezelfde groei zal laten blijken, als het jaar 2010.

Resultaten zoals die in 2010 hebben natuurlijk voor hogere verwachtingen gezorgd voor de jaren die te komen staan. Het wordt althans niet verwacht dat dezelfde weersomstandigheden plaats vinden, die voor een groot deel voor de hogere winst van het bedrijf gezorgd hebben. De Duitse regelgeving die bestuurders ertoe verplicht winterbanden aan te schaffen zal ook in de jaren erop een kleinere rol spelen. Of de hierop volgende jaren een even grote sneeuwval kunnen verwachten als in de afgelopen jaren is af te wachten.

Aan de andere kant verwacht het bedrijf wel dat er een tekort zal onstaan aan vervangende banden. Ook de situatie in Japan speelt een rol bij het verwachtingspatroon van de komende jaren. Specialisten zijn momenteel simpelweg niet in staat een analyse te maken van de mogelijke invloed van de vernieling in Japan zou kunnen hebben op de levering van banden. Delticom verzorgt geen levering van banden in Japan, maar het is desalniettemin mogelijk dat de eventuele problemen daar, van invloed kunnen zijn op de bandenmarkt in Europa.

Onafhankelijk van deze ontwikkeling op korte termijn, is het aandeel in online verkoop van Delticom relatief laag. Steeds meer bestuurders zoeken online naar alternatieven voor een lagere prijs, en een steeds groter aantal mensen zal banden gaan kopen in de winkels van Delticom. Ongeacht de extreem positieve resultaten in het jaar 2010, is Delticom ook in de komende jaren van plan om het bedrijf en de winst met een marge van 10% te vergroten. Alhoewel dit een ambitieus doel is, vindt Delticom zelf dat dit doel wel realistisch is, en niet al te moeilijk om te behalen.

Door de sterke groei van de afgelopen jaren, heeft Delticom in 2013 de bandenhandelaar Tirendo overgenomen. Het idee hierachter is voornamelijk om het aandeel in online verkoop van Delticom te vergroten. Delticom zelf zegt dat it bedrijf het bedrijf op vele manieren aanvult. Met behulp van de online bandenhandelaar kan Delticom meer bieden aan hun klanten.   ©Jupiterimages/Photos.com/Thinkstock